Workshops / Lezingen

Klik op één van de volgende workshops of lezingen om hier direct meer over te lezen:
Stembevrijding,
Performance en Interpretatie,
Interactieve Specialisatieworkshop: koorzang voor Logopedisten en Zangers,
De klassieke popzanger en de lichte koorzangeres,
Zangstem versus Spreekstem,
Mindfulness en stem,
Beleef Presenteren!,
Adem- en Ontspanningstechniek (AOT): Methode van Dixhoorn,
Tips en trics: Stemvorming voor (koor)zangers,
Afrikaanse koorzang,
Gouden tips en nieuwe topics,
Klankgeoriënteerd stemgebruik (Lichtenberger Methode),
Microfoontechniek,
Presentatietechnieken: een praktische aanpak,
SOVT met Lax Vox, Doctor Vox en Pocket Vox,
Je gaat het pas zien, als je het door hebt (lezing),
Klets jij niet uit je nek (lezing),
De invloed van geneesmiddelen op je stem (lezing).

 

Stembevrijding Edith Dings, transpersoonlijk en beeldend therapeut

Stembevrijding is ont-dekken, vrij maken, expressie geven aan dat wat in jou leeft middels klank. Naar binnen luisteren en naar buiten klinken. Wat en waar resoneert het in jou? Hoe volg je de natuurlijke stroom? Hoe gebruik je je lichaam, je stem, je adem en je aandacht om zo volledig mogelijk aanwezig te zijn in de klank? Dat is bevrijdend.
Aan de hand van eenvoudige instructies, improvisaties en veel speelse elementen zullen we afwisselend meer voor onszelf klinken en meer met de aandacht en het oor naar buiten gericht zijn om tot samen klinken te komen.

 

Performance en Interpretatie – Marjolein Heijltjes, zangeres, actrice, docent en presentatrice

Wanneer je optreedt voor publiek is het van belang dat je naast de juiste zangtechniek ook een goede performance geeft. Je zingt niet gewoon een lied, maar je brengt een bepaalde emotie over of vertelt een verhaal met je lied.
In de workshop Performance en Interpretatie ligt de focus op liedinterpretatie en performance/ houding op een podium. Je leert en ervaart hoe een goede interpretatie en performance ook een goede ondersteuning kan zijn voor je zangtechniek en bevorderlijk kan zijn voor je klankkleur.

In deze workshop leer en ervaar je hoe de “interpretatie” van een nummer niet alleen helpt bij het overbrengen van de emotie achter een nummer of het vertellen van een verhaal, maar ook ondersteunend kan zijn bij je zangtechniek en vaak net dat beetje extra geeft aan je klankkleur.

Samen met de workshopleider werk je aan een vooraf zelf gekozen nummer. Dit nummer ken je goed en kun je technisch al redelijk goed zingen. Vervolgens gaan we samen het nummer verder uitdiepen om te kijken hoe je er nog meer uit kunt halen met behulp van interpretatie en houding.

 

Interactieve Specialisatieworkshop: koorzang voor Logopedisten en Zangers Esther Zaad, piano docente en dirigente en Ron Hanssen, dirigent en inspirator

Onder leiding van dirigente Esther Zaad en dirigent Ron Hanssen worden twee a capella koor stukken gezongen en ook uitgevoerd.

Er wordt gewerkt aan zuiverheid, intonatie, ritmiek, dynamiek, klankkleur, frasering en gehoor.

Als stem-professional ervaar je in deze belevingsworkshop aan den lijve hoe dirigenten met zangers werken. Daarnaast willen wij als dirigenten van jou als logopedist en professional horen wat wij over het hoofd zien of waar we rekening mee moeten houden wat betreft stemgebruik. Het wordt dus een interactieve specialisatie workshop waarin op een hoog niveau gezongen wordt en er een wisselwerking van feedback verlangt ontstaat.

Doelgroep: De workshop is dan ook bedoeld voor logopedisten en zangers die de nodige zangervaring hebben en bereid zijn thuis 2 nummers voor te bereiden middels vooraf ingezongen mp3’s. (Deze ontvang je na je inschrijving.

 

De klassieke popzanger en de lichte koorzangeres Nancy Meijer, zangdocent, stemcoach en dirigent

Wat dirigenten, zangdocenten en stemcoaches in de praktijk, tijdens het geven van workshops aan koren, vaak tegenkomen is dat er een groot gat zit tussen het zingen van lichte muziek (pop, musical enz.) en de juiste stilistische uitvoering daarvan.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je klassiek klinkt? Wat zorgt ervoor dat je “pop” klinkt als je dat wilt? Met behulp van technieken uit Estill Voice Training kun je horen, voelen en ervaren wat er met je stem mogelijk is. Maar ook stilistische vraagstukken over frasering, ademhalingstechnieken en verstaanbaarheid komen aan de orde.

Een workshop over techniek en uitvoeringspraktijk, verschillen en overeenkomsten tussen klassieke en lichte muziek. Voor zangers, enthousiastelingen en vooral ook voor koordirigenten!

Tijdens de workshop leer je door middel van een aantal technische aspecten van Estill Voice Training gemakkelijk een klankverandering te bewerkstelligen. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van punten uit de studie “Diction at a distance” van Jo Estill en onderzoekt de workshopleider met jou hoe verstaanbaarheid verbeterd wordt door articulatie in te zetten als middel om de interpretatie te ondersteunen.

 

Zangstem versus Spreekstem Nancy Meijer, zangdocent, stemcoach en dirigent

Interactieve lezing over stemtechniek, met beeld- en geluidsfragmenten en uitleg aan de hand van Estill Voice Training.

Zangstem versus Spreekstem: Gebaseerd op het Estill Voice Training systeem zullen de Zangstem en de Spreekstem elkaar tegenkomen in een Battle van Vergelijking. Wat zijn de overeenkomsten? Wat zijn de verschillen? 
In een aantal rondes worden diverse onderdelen van het stemgebruik onder de loep genomen waarbij niemand de handdoek in de ring hoeft te gooien. Een workshop die zowel bedoeld is voor mensen die niet-professioneel met zang- en spreekstemmen te maken hebben als degenen voor wie dat wel het geval is.

 

Mindfulness en stem – Jessica Frembgen, stemtherapeut en logopedist en Saskia de Ruijter, logopediste, counsellor en Mindfulnesstrainer

Mindfulness is met aandacht leven; leven in het hier en nu. Stemgeven en ademen doe je in het hier en nu. Waar en hoe leef jij? Wat gebeurt er met je stem als je er mindful mee omgaat?

Je maakt kennis met mindfulness technieken en leert wat de raakvlakken met stemgeven zijn. Sleutelwoorden van de workshop zijn: aandacht, focus, bewust, zonder oordeel, concentratie, maar ook ademen, lichaamshouding, stemcontrole, belasting-belastbaarheid en grenzen. Je oefent je aandacht in het hier en nu te houden, je adem als anker te gebruiken en je concentratie erbij te houden. Er worden tips gegeven hoe je goed geSTEMd om kunt gaan met stress en bijvoorbeeld angst voor optredens (faalangst).

 

Beleef Presenteren! – Annemarie van Kimmenade, docent muziek / studente logopedie

Geef jij weleens een presentatie? Wil jij dat je luisteraar op het puntje van z’n stoel zit?

In deze workshop gaan we je presentatietechnieken onder de loop leggen. Vragen als ‘hoe sta ik voor een luisterend publiek?’ ‘hoe houd ik de aandacht van de luisteraar vast?’ en ‘hoe zorg ik ervoor dat de luisteraar de deur uitloopt met de juiste informatie?’ worden in deze workshop beantwoord.

Een eigen powerpoint presentatie meenemen is natuurlijk toegestaan. Tot dan!

 

Adem- en Ontspanningstechniek (AOT): Methode van Dixhoorn – Marijke Kools, mezzosopraan, zangpedagoge en adem- en ontspanningstherapeut

In deze workshop Adem- en Ontspanningstechniek (AOT) wordt een  basis gelegd voor een goed contact met je lichaam en adem.  In het dagelijks leven kan de balans tussen spanning en ontspanning verstoord raken, dit is vaak direct van invloed op de ademhaling.

Door de verschillende oefeningen (.o.a. De Dixhoorn methode) leer je te luisteren naar je lichaam, en beter te voelen. Op die manier zoeken we tijdens deze workshop de weg naar een meer functionele houding en adembeweging.

 

Tips en trics: Stemvorming voor (koor)zangers – Marijke Kools, mezzosopraan, zangpedagoge en adem- en ontspanningstherapeut

In deze workshop wordt gewerkt aan zangtechniek. Je krijgt bruikbare tips en oefeningen voor houding, adem, resonans, plaatsing en articulatie.

Wil je je stem beter leren gebruiken, of zing je al jaren in een koor en wil je je techniek weer eens opfrissen? Stemvorming is een korte kennismaking met de eigen zangstem en (koor)zingen in het algemeen.

 

Afrikaanse koorzang – Sandra Halmans, dirigente en zangpedagoog

Als gevolg van het succes van vorig jaar wordt deze workshop opnieuw gegeven. De workshop bestaat uit de ontdekking van meerstemmige Afrikaanse koorzang met bijpassende ritmische beweging.

Een actieve en leuke workshop vol energie, geluiden en cultuur voor iedereen die even iets anders wil.
Laat u zich verrassen door Sandra en laat haar je mee leiden naar de ritmes en zang uit Afrika: de cradle of life.

 

Gouden tips en nieuwe topicsMagda Crijns, logopedist en zangpedagoog

In het grote woud van zangmethodieken en publicaties is veel nuttigs bij elkaar te sprokkelen, maar soms wordt het wel erg veel. Welke feitjes en tips uit “grootmoeders tijd” gelden nog na jaren onderzoek? Welke nieuwe technieken helpen écht en waar gebruik je ze werkelijk voor?

Voor deze workshop is een “top tien” van wezenlijke aspecten van zangtechniek samengesteld. Denk hierbij aan tongstand, mondstand, larynxstand, CT tilt, adem en ademsteun, houding, toon stabiliteit, hulp van spieren van hoofd en nek, plus stemfuncties, klinker gebruik en twang. Deze topics en bijbehorende technieken zijn gegrepen uit onder andere EVT (Estill Voice Training), CVT (Complete Vocal Technique), en UVI (Universal Voice Institute) publicaties.

Tijdens de workshop komen deze technieken middels zang fragmenten successievelijk (en met bronvermelding) aan de orde en bespreken we de (gouden) tips en punten van hun gebruik.

 

Klankgeoriënteerd stemgebruik (Lichtenberger Methode); voor zowel zangers/koorleden als acteurs/sprekers – Marlies Janssens, zangeres, actrice en dirigente

Inleiding tot en kennismaking met de Lichtenberger methode:
Het ontdekken van, het luisteren naar en het tot klinken laten komen van onze eigen (interne) kathedraal – van crypten tot gewelven –  en haar natuurlijke prachtige akoestiek.

Deze methode is als ‘functionele stempedagogie’ ontstaan in 1980, naar aanleiding van een onderzoeksproject aan het Institut für Arbeitswissenschaft van de Technische Universtiteit in Darmstadt. Het onderzoek heeft geleid tot een nieuw begrip van klank. Zo is een sensorische aanpak ontstaan: de motoriek volgt de klank, niet andersom (zoals gebruikelijk). Hierdoor kunnen motorische conflicten worden opgelost en worden nieuwe gebieden en vrijheden in de stemklank ontdekt.

De workshop is een inspirerende, helende en leerzame ontdekkingsreis. U start onder begeleiding van Marlies een zichzelf regulerend en fascinerend proces dat leidt naar een eigen vrije, volwaardige en vooral pure stemklank en authenticiteit.

 

Microfoontechniek – Leon Bartels, sound-engineer, technicus en producer

Bij zangers en zangeressen kun je de microfoon zien als een onderdeel van hun instrument. Daarom is het belangrijk om te weten hoe je het beste met de microfoon om kunt gaan maar ook om die microfoon te kiezen die het beste bij je stem past.
Slechte microfoon techniek kan het snel doen lijken alsof jij je stem niet goed gebruikt, terwijl een goede microfoon techniek jouw zangkunsten nog beter kan laten klinken. Leer hoe dat je dat moet doen. Leer wat ‘oversturen’ is, leer welke verschillende technieken er allemaal zijn, leer om niet te vroeg weg te draaien.

Leer hoe je microfoon techniek kunt inzetten als een manier om jouw eigen sound te creëren en als een manier om de controle over je sound te houden.

 

Presentatietechnieken: een praktische aanpak – Rufus Hegeman, acteur, docent

Stephen Fry zei eens: “Het gaat er niet om wát je doet, het gaat er om wíe het doet en hóe het wordt gedaan”.

“Wie” is degene die presenteert. Het is als spreker  belangrijk om je bewust te zijn van je sterke punten en zwakke plekken en je vaardigheden in non-verbale communicatie.
Het eerste deel van de workshop zal zich richten op deze onderwerpen waarbij we je lijf, stem en articulatie bekijken. Het tweede deel van de workshop gaat over het “Hoe”. Als je weet wat je sterke en zwakke kanten zijn, wordt het tijd om die ten volle te benutten. Wat kun je uitbuiten om de aandacht van het publiek zo goed mogelijk vast te houden. Dus “Hoe” zet je je instrument in om te vertellen wat je wilt.

Deelnemers van de workshop bedenken vooraf een onderwerp waarover ze willen vertellen. Dit mag van alles zijn, gewoon iets wat je leuk of interessant vindt: je werk, je kat, je kind, je hobby, President Trump etc.  
Het allerbelangrijkste is de bewustwording en (leren) durven. Dat is al moeilijk genoeg.

Een must dus voor mensen die moeten (gaan) presenteren en graag goed uit de verf komen.

 

SOVT met Lax Vox, Doctor Vox en Pocket Vox – Adi Kessels-de Beer, logopedist en stemtherapeut, trainer en docent

Zing of spreek je veel en bemerk je dat je stem zich soms weert tegen gebruik? Vooral na ‘belting’ en veel ‘twang’ of lang luid spreken of zingen dan brengen deze technieken relaxatie van de stem.

SOVT: ‘Semi Occluded Voice Techniques’ worden door sprekers en zangers ingezet om hun stem te verbeteren. Resonans oefeningen kent iedereen en sinds de Dag van de Stem in 2012 hebben ook veel  mensen kennis gemaakt met Lax Vox.

Weet je het niet meer precies? Lax Vox – iets met stem geven, een buisje in water, stemplooien en ademsteun zonder forceren. Ja, dat! Wat? Kom naar de SOVT workshop en leer over de Lax Vox techniek en het verschil met de Doctor Vox en Pocket Vox technieken.
Dit en nog veel meer in deze workshop.

Tijdens de workshop worden technische uitleg en het praktische oefenen afgewisseld.

 

De invloed van geneesmiddelen op je stem” (lezing) Liesbeth Willems-Bloemer, KNO-arts.

In deze presentatie worden enkele groepen geneesmiddelen besproken die bijwerkingen hebben op het niveau van de stembanden. Ze beïnvloeden dan de kwaliteit van de stem. Ook wordt er uitleg gegeven over medicijnen die bij stemklachten worden voorgeschreven.

 

“Je gaat het pas zien, als je het door hebt.” (lezing) Gerrit te Oever, huisarts.

Gezonde voeding, voedselallergie en voedselintolerantie.
Als huisarts word ik dagelijks gevraagd: “Wat is gezonde voeding? Is alle voeding wel goed voor je? Kun je ook ziek worden van voeding? Maar ook: heeft voeding invloed op je stem? En: Kun je er ook zelf achter komen?”

Over deze vragen gaat de lezing van dokter Gerrit ten Oever.

 

“Klets je uit je nek?” (lezing) Jan Peters, manueel-therapeut/psycholoog

Mocht je denken dat jij niet uit je nek kletst, kom dan luisteren naar deze lezing. Je zult je verbazen in hoeverre je nek invloed heeft op je stem en hoe je je stem via je nek kunt verbeteren.

 

Direct aanmelden voor een workshop? Klik dan snel hier!